PEER/BITCH
«Titta inte inn i min själ det är jag som er synsk.» «I’m no easy bitch from bygda!» «Skär av dig kuken och bli en sugga.»
«Titta inte inn i min själ det är jag som er synsk.» «I’m no easy bitch from bygda!» «Skär av dig kuken och bli en sugga.»
COPENHAGEN, DK
Teater Får302 ︎︎︎ 08. juni 2022
Teater Får302 ︎︎︎ 09. juni 2022
Teater Får302 ︎︎︎ 10. juni 2022
STOCKHOLM, SE
Turteatern ︎︎︎ 02. juni 2022
Turteatern ︎︎︎ 03. juni 2022
Turteatern ︎︎︎ 04. juni 2022
BERGEN, NO
Cornerstone ︎︎︎ 12. november 2021
Cornerstone ︎︎︎ 13. november 2021
OSLO, NO
Black Box teater ︎︎︎ 09. september 2020
Black Box teater ︎︎︎ 10. september 2020
Black Box teater ︎︎︎ 11. september 2020
Black Box teater ︎︎︎ 12. september 2020
OSLO, NO
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 19. september 2019
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 20. september 2019
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 21. september 2019
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 22. september 2019
I’m no easy bitch from bygda!
Er du en bitch? I så fall, en liten eller en stor, stolt eller skamfull, feiret eller fordømt? Er du en selvvalgt bitch, eller har verden stemplet deg? Er du bråkete, «needy», genial, masete, seig eller fremoverlent? Er du bitchen som kvinner elsker og menn hater, eller var det omvendt? Er du en bitch, eller bare misforstått? Uansett, du er velkommen inn i den røde boksen.
Bitchen er en kulturell trope, en rød klut som hektes på mange kvinner, men også noen menn. Bitchen er togvraket som overkjører deg. En bitch lokker ikke, men insisterer. Bitchen vekker beundring og antipati. Misforstått, javisst, men en bitch er i alle fall autentisk og det er mer enn hva du kan si om de aller fleste som går rundt og er sånn passe avstemte.
PEER/BITCH er Henriette Pedersen og Runa Borch Skolsegs matriarkalske shout-out til nasjonaleposet Peer Gynt. Stykket flytter handlingen 150 år frem i tid, lar hovedrollene bytte kjønn og utforsker en strukturell forskjells-behandling når det kommer til hvem som får lov til å oppføre seg som en drittsekk. Norgesdramatikkens kanskje mest usympatiske hovedperson kastes i bitchegryta, sammen med lengselen etter å bli elsket, helst hyllet.
Den dramatiske teksten var erklært død, men har gjenoppstått, denne gangen som en bevissthetsstrøm, en ustoppelig rant hvor depresjon, raseri og begjær overkjører Ibsens strukturer. I stedet for gryterett får vi nærværsestetikk for det 21ste århundret – en lasagne av high-art og street smart, orden og kaos, hode og kropp. I strømmen av ord er kroppen likevel midtpunkt, for bitchens dilemma er – vil hun bli hørt, eller vil hun aller helst bli sett?
Teater Får302 ︎︎︎ 08. juni 2022
Teater Får302 ︎︎︎ 09. juni 2022
Teater Får302 ︎︎︎ 10. juni 2022
STOCKHOLM, SE
Turteatern ︎︎︎ 02. juni 2022
Turteatern ︎︎︎ 03. juni 2022
Turteatern ︎︎︎ 04. juni 2022
BERGEN, NO
Cornerstone ︎︎︎ 12. november 2021
Cornerstone ︎︎︎ 13. november 2021
OSLO, NO
Black Box teater ︎︎︎ 09. september 2020
Black Box teater ︎︎︎ 10. september 2020
Black Box teater ︎︎︎ 11. september 2020
Black Box teater ︎︎︎ 12. september 2020
OSLO, NO
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 19. september 2019
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 20. september 2019
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 21. september 2019
CODA Oslo International Dance Festival︎︎︎ 22. september 2019
I’m no easy bitch from bygda!
Er du en bitch? I så fall, en liten eller en stor, stolt eller skamfull, feiret eller fordømt? Er du en selvvalgt bitch, eller har verden stemplet deg? Er du bråkete, «needy», genial, masete, seig eller fremoverlent? Er du bitchen som kvinner elsker og menn hater, eller var det omvendt? Er du en bitch, eller bare misforstått? Uansett, du er velkommen inn i den røde boksen.
Bitchen er en kulturell trope, en rød klut som hektes på mange kvinner, men også noen menn. Bitchen er togvraket som overkjører deg. En bitch lokker ikke, men insisterer. Bitchen vekker beundring og antipati. Misforstått, javisst, men en bitch er i alle fall autentisk og det er mer enn hva du kan si om de aller fleste som går rundt og er sånn passe avstemte.
PEER/BITCH er Henriette Pedersen og Runa Borch Skolsegs matriarkalske shout-out til nasjonaleposet Peer Gynt. Stykket flytter handlingen 150 år frem i tid, lar hovedrollene bytte kjønn og utforsker en strukturell forskjells-behandling når det kommer til hvem som får lov til å oppføre seg som en drittsekk. Norgesdramatikkens kanskje mest usympatiske hovedperson kastes i bitchegryta, sammen med lengselen etter å bli elsket, helst hyllet.
Den dramatiske teksten var erklært død, men har gjenoppstått, denne gangen som en bevissthetsstrøm, en ustoppelig rant hvor depresjon, raseri og begjær overkjører Ibsens strukturer. I stedet for gryterett får vi nærværsestetikk for det 21ste århundret – en lasagne av high-art og street smart, orden og kaos, hode og kropp. I strømmen av ord er kroppen likevel midtpunkt, for bitchens dilemma er – vil hun bli hørt, eller vil hun aller helst bli sett?
Regi/Koreografi: Henriette Pedersen
Dramatiker: Runa Borch Skolseg
Utøver: Caisa-Stina Forssberg
Lys: Ane Reiersen
Lyd: Vilde Ilkama Nupen
Scenograf & kostyme: Olav Ryland Myrtvedt
Kostymeassistent: Antti Bjørn
Sminke & parykk: Embla Høyland Skognes
Dramaturg: Oda Radoor
Ytre øre: Katrine Ganer Skaug
Fotograf: Sveinn Fannar Jóhannsson
Oversetter: Helena Fagertun
Programtekst: Ine Therese Berg
Produsent: Morten Kippe
Co-produksjon: Black Box teater
Det språklige universet nærmest velter over meg,
rasende og viltert, som om det nekter å la seg
plassere noe sted. Referansemettetheten og
detaljrikdommen er som å se flere filmer fra ulike
geografiske områder samtidig, og hele tiden med
et dirrende og årvåkent subjekt tilstede.
Caisa-Stina Forssberg kjemper med og mot teksten med aggressiv engergi og driv. Forestillingen opplevdes intens og nesten anmasende, men også morsom og smart.
Forestillingen er feministisk og frigjort, men er også innholdsløs, masete og ansvarsfraskrivende. Peer/Bitch dater mange, for ingen skal kunne profitere på henne, men hun mister seg selv i møte med sine beilere. Hun er samfunnskritisk, men samtidig “doughgrl” på YouTube(…) Forestillingen er full av motsetninger og identitetsforvirring, og er på mange måter like elastisk som en deig.
Peer/Bitch er en opptreden drevet av rasende energi, med glimt av sårbarhet innimellom.
– Marte Reithaug Sterud, Norsk Shakespeare tidsskrift
Caisa-Stina Forssberg kjemper med og mot teksten med aggressiv engergi og driv. Forestillingen opplevdes intens og nesten anmasende, men også morsom og smart.
Forestillingen er feministisk og frigjort, men er også innholdsløs, masete og ansvarsfraskrivende. Peer/Bitch dater mange, for ingen skal kunne profitere på henne, men hun mister seg selv i møte med sine beilere. Hun er samfunnskritisk, men samtidig “doughgrl” på YouTube(…) Forestillingen er full av motsetninger og identitetsforvirring, og er på mange måter like elastisk som en deig.
– Amanda Øiestad Nilsen, Scenekunst.no
Peer/Bitch er en opptreden drevet av rasende energi, med glimt av sårbarhet innimellom.
– Lillian Bikset, Dagbladet