RIDING ROMANCE 2—DAS NEBELMEER
FØLELSESTIND
FØLELSESTIND
OSLO, NO
Kunstnernes Hus/W17 ︎︎︎ 25. oktober 2013
Kunstnernes Hus/W17 ︎︎︎ 26. oktober 2013
Das Nebelmeer—Riding Romance 2 (RR2) er andre del av Henriette Pedersens forestillingstrilogi som tar utgangspunkt i romantikken. Hver forestilling er en reaksjon på et velkjent romantisk verk – innenfor ulike kunstsjangre. Første del, The Swan Lake (RR1), var en variasjon over den berømte klassiske balletten Svanesjøen. Nå i andre del er turen kommet til billedkunsten, nærmere bestemt maleren Caspar David Friedrich. Dermed flytter Pedersen og hennes team ut av teatersalen og inn i kunstneratelieret. Der RR1 utspilte seg ved sjøen, vil Pedersen sammen med Caspar David Friedrich ta oss med på topptur i RR2 – før trilogien avsluttes med Rødhette (RR3) i en mørk skog. Gjennom trilogien vil ulike arbeidsmetoder og uttrykk undersøkes, og med Das Nebelmeer (RR2) vil fokuset være på arbeidsprosessen i en serie fortløpende presentasjoner. Kunstnerne vil her reagere på hverandres bevegelser og dytte hverandre ut av spor. Friedrichs vandrer vil sette tonen, eller stemningen, for prosessen – og sammen med publikum vil Pedersen og hennes team bestige
Kunstnernes Hus/W17 ︎︎︎ 25. oktober 2013
Kunstnernes Hus/W17 ︎︎︎ 26. oktober 2013
Das Nebelmeer—Riding Romance 2 (RR2) er andre del av Henriette Pedersens forestillingstrilogi som tar utgangspunkt i romantikken. Hver forestilling er en reaksjon på et velkjent romantisk verk – innenfor ulike kunstsjangre. Første del, The Swan Lake (RR1), var en variasjon over den berømte klassiske balletten Svanesjøen. Nå i andre del er turen kommet til billedkunsten, nærmere bestemt maleren Caspar David Friedrich. Dermed flytter Pedersen og hennes team ut av teatersalen og inn i kunstneratelieret. Der RR1 utspilte seg ved sjøen, vil Pedersen sammen med Caspar David Friedrich ta oss med på topptur i RR2 – før trilogien avsluttes med Rødhette (RR3) i en mørk skog. Gjennom trilogien vil ulike arbeidsmetoder og uttrykk undersøkes, og med Das Nebelmeer (RR2) vil fokuset være på arbeidsprosessen i en serie fortløpende presentasjoner. Kunstnerne vil her reagere på hverandres bevegelser og dytte hverandre ut av spor. Friedrichs vandrer vil sette tonen, eller stemningen, for prosessen – og sammen med publikum vil Pedersen og hennes team bestige
Das Nebelmeer er et organisk og romlig orientert verk som vises for publikum i tre ulike perioder. Vær, vind og menneskets utvikling vil prege de tre ulike presentasjonene – og slik fjellformasjoner både ligner hverandre og samtidig skiller seg fra hverandre, er også Das Nebelmeers tre ulike faser strukturert. Toppturene kan minne om hverandre i form, men som enhver fjellvandrer er klar over: et fjell kan aldri bestiges én gang for alle. For hvilken vei, hvilken rute, skal man velge på turen opp mot toppen av fjellet? Den hormonelle vinden og indre naturen fungerer som kompass – spørsmålet som gjenstår er hvilket kart man benytter, og hvilken likhet det vil være mellom kart og terreng.
Regi/Koreografi: Henriette Pedersen
Utøvere: Elisabeth Breen Berger, Kristine Karåla Øren, Katrine Ganer Skaug
Lys: Thilo Hahn
Musikk: Katrine Ganer Skaug
Scenograf: Frido Evers
Kostyme:
Fotograf: Sveinn Fannar Jóhannsson
Programtekst: Anette Therese Pettersen
Produsent: Morten Kippe
Utøvere: Elisabeth Breen Berger, Kristine Karåla Øren, Katrine Ganer Skaug
Lys: Thilo Hahn
Musikk: Katrine Ganer Skaug
Scenograf: Frido Evers
Kostyme:
Fotograf: Sveinn Fannar Jóhannsson
Programtekst: Anette Therese Pettersen
Produsent: Morten Kippe