ANIMAL MAGNETISM 1
STOCKHOLM, SE
Stockholm Fringe Festival ︎︎︎ 24. august 2011
Stockholm Fringe Festival ︎︎︎ 25. august 2011
Stockholm Fringe Festival ︎︎︎ 26. august 2011
Stockholm Fringe Festival ︎︎︎ 27. august 2011

GØTEBORG, SE
Atalante ︎︎︎ 26. mars 2011
Atalante ︎︎︎ 27. mars 2011

TRONDHEIM, NO
Teaterhuset Avant Garden ︎︎︎ 27. mars 2009
Teaterhuset Avant Garden ︎︎︎ 28. mars 2009

OSLO, NO
Black Box teater ︎︎︎ 25. februar 2009
Black Box teater ︎︎︎ 26. februar 2009
Black Box teater ︎︎︎ 27. februar 2009
Black Box teater ︎︎︎ 28. februar 2009
Black Box teater ︎︎︎ 01. mars 2009


Animal Magnetism
er en hyllest til alle hysterikere gjennom 5000 år! Særlig dem som rundt forrige århundreskifte ble stengt inne på Salpêtrière, hospitalet i Paris der Jean Martin Charcot forsket på dem. I Frankriket er Charcot berømt for å ha utviklet psykiatrien, men han kunne ikke gjort det uten sine forskningsobjekter, stjernehysterikerne!

Hver torsdag, ble pasientene satt til å oppvise hysteri slik Charcot hadde kategorisert, nærmest koreografert det, framfor et mannlig publikum. Noen av damene opptrådte også på Pigalle. Asylet ble scenen, dramatikken var journalteksten, hysterikerne spilte rollene og legene var publikum. Men også kunstnere som Strindberg og Bjørnson slapp inn og lot seg inspirere av damenes nokså erotiske opptredener.

Ibsens Hedda sies å være en klassisk hysteriker, men det er lite å spore av le grande hysteri i den sosialrealistiske karakteren slik hun tolkes i dag. Denne utvanningen vil koreograf Henriette Pedersen gjøre noe med:

Hysteri var og er et syndrom uløselig knyttet til kropp, kvinne og seksualitet: Liksom-epileptiske anfall, klovnaktig opptreden, sammentrekninger og geberder, lidenskapelig posering, ekstase og delirium beskriver det perfekte hysteriets innhold og oppbygging under hysteriets gullalder, 1870-1915. Borgerskapets fruer skulle være sykelige, det gjorde dem til ekte kvinner, men særlig mange ugifte damer ble fraktet til asyl av sine mannlige foresatte når de ble for vanskelige.

Symptomer som løste ut anfall og/eller utgjorde lidelsen kunne være:

    1. Overfølsomhet og følelsesløshet i hud, slimhinner, muskler, ben og i de høyere sanser.
    2. Smerter i hud, muskler, ledd, hode, buk, bryst, hals og andre hysterogene soner.
    3. Paralyse, kontraksjon, sammentrekking, konvulsjon og brekninger
    4. Spasmer i fordøyelsesorganer, luftveiene, kretsløp og i kjønnsorganene.
    5. Forsterket muskelvirksomhet i ansikt og lemmer, grimaser og kramper.
    6. Forstyrrelser i bevegelser, følelser, blodomløp og avsondring som menstruasjon, svette og urin.
    7. Forandring på sjelelivets område, nerver på grensen til sinnssykdom, depresjon, irritasjon, avvikende gemytt og vilje, klaging, overdrivelse, frodig fantasi, utro erindring, framstilling av falske anklager om voldtekt og vanære, selvhevdelse, spill på erotikk, patologisk svindel, tyveri, læseri og religiøse skrupler, syting, stumhet, døvhet og tungetale.

Animal Magnetism var en av mange behandlingsformer utviklet av Franz Anton Mesmer, derav den hypnotiske tilstanden mesmerized. Annen medisin var naturnære omgivelser, langbad, berøring, trykk på hysterogene soner, tungetale, bayersk øl, morfin, opium, hasj, arsenikk, elektrifisering og kirurgi, ofte i kjønnsorganene. Hysteri opphørte som medisinsk diagnose i 1926. Hysterisk benyttes likevel fremdeles flittig på atferd som går utover det normale, og særlig på kvinner. Damer straffes for å bryte grenser, mens menn premieres. Det er strengere regler for hva som sømmer seg for kvinner.


De fleste jenter slutter tidlig med fnis og fjoll, skrål og fjas (i hvert fall mens gutter ser på) for å imøtekomme og inkluderes i fornuftens regimer. Kvinner behersker seg fra irrasjonelle anfall, klovnaktig opptreden, geberder, lidenskapelig posering og ekstase. Spørsmålet er om denne tilpasningen fungerer som en effektiv (selv)justis av fritt flytende kraft, lyst og seksualitet? Var forrige århundrets hysteriske på noen måter friere enn kvinner i dag?

Stjernehysterikernes iscenesettelse av ”kroppens teater” på Salpêtrière satte hele den medisinske vitenskapen i usikkerhet fordi man ikke visste om hysteriet var autentisk. Jo mer perfekt hysteriske damene var, desto mer ble Charcots ”objektive” observasjonsbaserte forskning satt i tvil. Stjernene hadde makt med sin hysterioppvisning og fikk også innflytelse som vitenskapsmennenes elskerinner. Lurte ”pasientene” tilskuere sine ved å gi fritt utløp for sin sunne og sanne ekstatiske utfoldelse?

Når Pedersen iscenesetter hysteri 150 år etter Charcot, er det for å friskmelde den lyst og kraft som ligger i jentelekens fnis og fjas, skrål og fjoll. Det er for å verdsette det usømmelige som kvinner sjelden tillater seg. Det er for å vise fram det som kvinnelige utøvere kniper igjen for på scenen. Det er for å oppfordre alle til å våge å trosse normer, fornuftens regimer, patriarkiets lov og orden.

Pedersen får sitt publikum til å grine og le. Ikke nødvendigvis med humor, og absolutt ikke med alvor, menfordi forestillingene virker fristillende. Animal Magnetism er en rendyrket iscenesettelse av utøvernes usensurerte og nytelsesfulle livsflyt med hensikt på å smitte publikum med det samme. Forestillingen er noe så sjeldent som et subversivt feministisk scenekunstprosjekt i den stille revolusjonens tjeneste. Nyt livet!


Regi/Koreografi: Henriette Pedersen
Utøvere: Kristine Karåla Øren, Marianne Skjeldal, Christine Kjellberg
Lys: Thilo Hahn
Kostyme: Elinor Ström
Scenograf: Elinor Ström
Komponist: Lars Petter Hagen
Dramaturg: Sidsel Pape
Programtekst: Sidsel Pape
Fotograf: Sveinn Fannar Jóhannsson
Produsent: Anette Therese Pettersen