ALMOST NOTHING

                     «Blodet sprayer tunet nesten helt bort til pickupen før fuglen blir fanget igjen, hengt etter føttene i renneløkken fra spikeren i låvedøren og tømt for innvoller.»                                                 «Innholdet i magesekken flyter ut på kjøkkenbenken, det er slimete og nesten uten klumper, grågrønt i fargen ispedd transparente felt av tynnere konsistens.»

OSLO, NO
Black Box teater ︎︎︎ 07. juni 2018
Black Box teater ︎︎︎ 08. juni 2018
Black Box teater ︎︎︎ 09. juni 2018
Black Box teater ︎︎︎ 10. juni 2018


—et forsøk på å presse vulgærmaksimalismen inn i et syltynt minimalistisk format.

Almost Nothing blir resultatet av et ønske om å se på hvordan maksimalisme kan møte et mer minimalt uttrykk. Som en sentrifuge av kaos og maksimalisme – men sett fra et stille perspektiv midt i stormens midte.

Henriette Pedersen er en norsk koreograf som oppholder seg mellom teater, dans og billedkunst – i et uttrykk som kanskje mest av alt preges av det eksplosivt ekstroverte. En vulgærmaksimalisme, eller grovkunst, som inspireres av det usømmelige og sterkt sanselige. Etter tre tematisk orienterte forestillingsrekker, har Pedersen nå ønsket å jobbe med formen som utgangspunkt – og har valgt seg forfatter og billedkunstner Vibeke Tandbergs bok Joelle Joelle som et mulig skjelett for forestillingen Almost Nothing.

Det lukter fisk av hendene også, men mest av den høyre, det lukter av håndleddet og oppover underarmen. Kanskje det kan være fiskeslo som har klistret seg under neglene, kanskje et fiskeskjell har festet seg på haken, på kinnet, under nesen, kan hende det klødde mens fisken ble renset, og så satte fiskeskjellet seg fast etter at en negl skrapte over huden like under neseborene.

Boka er en utforskning av romansjangeren – uten tydelige karakterer, dialog eller følelser. Det er en tekst uten et ’jeg’, hvor man ikke er sikker på hvorfra eller fra hvem, det sanses. I Pedersens foregående forestillinger har kroppen, og gjennom den en tydelig karakter, vært støyende tilstede. I Almost Nothing skal innholdet skapes av formen, og selve kroppsliggjøringen skjer gjennom utøverne Sulekha Ali Omar og Håkon Mathias Vassvik.



Regi/Koreografi: Henriette Pedersen
Tekst fra boka Joelle Joelle av Vibeke Tandberg
Utøver: Håkon Mathias Vassvik og Sulekha Ali Omar
Lys: Thilo Hahn
Lyd:  Vilde Nupen
Kostyme: Kjell Nordström aka Baron von Bulldog
Scenografi, kostyme: Olav Ryland Myrtvedt
Dramaturg: Kai Johnsen
Fotograf: Sveinn Fannar Jóhannsson
Programtekst: Anette Therese Pettersen
Produsent: Morten Kippe


Sært, smalt, fint. «Almost Nothing» skaper rom, klang, kropp og bevegelse et sanselig utforskningsrom.


– Lillian Bikset, Dagbladet

Enkeltbildet som står igjen på netthinnen, som et ekko av en historie som er sterkere i etterklangen enn under selve forestillingen, er den fastlåste geipen, det bunnløse skriket til hovedperson Håkon Mathias Vassvik.  Mer burlesk, mer teatralt, men også enda mer illevarslende enn hos Munch.

– Ole Jacob Hoel, scenekunst.no